Installations

Residentie in ArToll Kunstlabor te Bedburg-Hau, Duitsland.

2015

De werkperiode in Artoll was een 2 weken lange zoektocht naar beweging.
Dansen, duiken, vallen, liggen, staan, plonzen, draaien, tollen, walsen, drijven, zinken.
Inspiratie is o.a. een citaat uit ‘Meneer Ibrahim en de bloem van de Koran’ van Eric Emanuell Schmitt. “Ik wijs met een hand naar boven, en ik tol. Ik wijs met een hand naar beneden, en ik tol. De hemel tolt boven mij. De aarde tolt onder mij. Ik ben niet meer ik, maar een van die atomen die om de allesomvattende leegte tollen. Zoals meneer Ibrahim zei: Je verstand zit in je enkel en je enkel denkt heel diep na.”

Foto’s: Ellen Rijk

 

De Zaak

2013

Een laboratoriumonderzoek bij theater Malperthuis in Tielt (B), naar de theatertekst ‘De Zaak’ van Piet Arfeuille. Het is een tekst over een naamloze ik-verteller, die op een goede dag besluit om op straat te gaan liggen: een extreme vorm van pas op de plaats, van een verlangen naar ‘opgaan in’ en ‘wegvallen’. De tekst is vooral een zoektocht naar de waarde van kunst.

Foto’s: Ellen Rijk

 

Olifantenkerkhof,
Iets, dat er niet (meer) is

2014

Een vloer vol scherpe keramiekscherven, -de veelkleurige resten van 30 jaar kunstenaarschap van Ellen Rijk- , met daar boven de foto van een tanige danser op blote voeten. Alleen door over de brekende scherven te lopen kan men het beeld volledig benaderen. Locatie was de Franciscanessenkapel in het centrum van de stad Tilburg: duurzaam vervallen en het patina der tijd haar eigen, biedt het een waardevol onderkomen aan bijzondere projecten, deelnemers en toeschouwers.

Olifantenkerkhof,, een term die door Tarzanfilms bekendheid vergaarde, verwijst naar ‘iets, dat er niet (meer) is’. Ondanks gevaar voor eigen leven, wekt dit ‘iets’ verlangen op. In Tarzanfilms naar ‘wit goud’; maar ook nu, in crisis naar vooruitgang;  naar Europese cultuur; etc.etc.etc. Wat rest is het avontuur van kunst x filosofie: naar ‘geleegde vervulling’.
Olifantenkerkhof, was een samengaan van kunst en filosofie met een tentoonstelling, lezingen, debat en ontmoetingen door Geneviève van Helden, Michiel Brouwers, Moniek Smeets en Ellen Rijk.

Foto’s: Sahin Sisic

 

Ellen Rijk Danst

2014

Foto’s Ellen Rijk

 

Pina B. vue par… [Montre-moi (ta) Pina]

2010

Samen met een dertigtal dansers, theatermakers en filmers werd Ellen Rijk benaderd door het Theâtre de Vanves, Parijs, om deel te nemen aan het project ‘Pina vue par … [Montre moi ta Pina]’.
Het was een ode aan de eind juni 2009 overleden Duitse choreografe Pina Bausch.
Première tijdens de opening van het Franse dansfestival Ardanthé.
M.m.v. Joost van Dijk (geluid), Sahin Sisic (fotografie, videocamera) en Ad van Iersel (dans).

Foto’s: Sahin Sisic en Ellen Rijk.

 

Video: Jeroen Opstelten

 

Chaos, Chaos, Chaos.

2008

Chaos, Chaos, Chaos.. is gemaakt voor het Chateau d’Eau in Bourges, Frankrijk. Het oude gebouw nodigde uit tot terugkijken. Niet in nostalgie, maar om oude dingen in een nieuwe context te plaatsen en er nieuwe dingen aan toe te voegen. Na 26 jaar kunstenaarschap werd de balans opgemaakt. In Chaos, Chaos, chaos… kwamen alle lijnen uit Ellen’s werk samen; zoals het water, landschap en de fotobewerkingen van haarzelf zelf en haar omgeving. Het was geen rechtlijnig verhaal van de mathematicus, maar het schijnbaar chaotische, hink-stap-sprong, twee passen vooruit en één achteruit,  met kronkelige zijlijnen zoekende verhaal van de kunstenaar.
Aan Heleen Volman heeft Ellen gevraagd om met woorden/taal op haar ideeën te reageren.  Joost van Dijk maakte hiermee een soundscape met een mengeling van stemmen, gegiechel, gemompel en gelach.  Fotograaf en filmregisseur Sahin Sisic legde beelden vast van 19 dansende vrouwen; want dansen werd in Chaos, Chaos, Chaos een metafoor voor de kunst en voor het leven.
Try-out in Ruimte X, Tilburg

 

Foto’s: Sahin Sisic, Joost van Dijk en Ellen Rijk.

 

Videoregistratie Chaos, Chaos, Chaos… in Bourges Frankrijk
Camera:  Sahin Sisic.
Videomontage: Tom Pijnenburg

 

Party (Op kousenvoeten)

2007

Video: Tom Pijnenburg

 

De Koning komt zo terug

2005

Tilburg, Ruimte-X, festival ‘Kunst, Kitch, Camp en Kermis’. I.s.m. Liesje Diemont

Foto’s: Ellen Rijk.

 

Party-Party

2005

Ellen Rijk in een geschilderde papieren jurk, gebaseerd op het schilderij ‘La Barberina’ van Antoine Pevsne.

Foto’s: Tsjipke Deuzeman, Ellen Rijk
Video: Ellen Rijk

 

Yvette

2003-2005

Eerder de verleiding dan de confrontatie is voor Ellen de sleutel. Als beeldend kunstenaar toon je jezelf, maar verberg je je ook achter je beelden. Je verleidt de toeschouwer; maar je bepaalt zelf wat je van jezelf prijs wilt geven, waar jouw grens ligt tussen persoonlijk en prive. Yvette is een serie installaties geïnspireerd op de allereerste stripteaseshow in Parijs(1894), getiteld ‘Le Coucher d’ Yvette’, op teksten van Paul Pourveur en op voyeurisme en exhibitionisme in zowel de media als de kunst.
De Overslag, Eindhoven
FestivalCement, Maastricht
Galerija Klovicevi dvori, Zagreb, Kroatië

Foto’s: Maarten van Loosbroek, Ellen Rijk

 

Videoregistratie Yvette in Maastricht
Camera: Sahin Sisic.
Montage: Vincent Vriens

 

Getijde/Tide

2004

Installatie voor Kunstfestival IV, Magdeburg, Duitsland met o.a. gedichten in teksten in parafine, mosselen, foto’s, tekeningen, keramische golven en 1156 bootjes. Keramische bootjes, binnenin parlemoerglazuur, op de buitenkant: ‘getijde/tide ellenrijk 2004 + vrouwennamen’. Het zijn namen van vrouwen die Ellen heeft gekend.

Foto’s: T-Min Khang, Ellen Rijk

 

Elle n’est pas moi II en III

2002

Mini-installaties geïnspireerd op teksten van Paul Pourveur, over de (mis)communicatie tussen mannen en vrouwen. Over het beeld dat wij van onszelf en van elkaar hebben.

Foto’s: Ernest Potters, Ellen Rijk